​Celoteh Ramadhan 6 Memaksimakan manfaat puasa

Antara perkara yang menyokong kita semasa puasa adalah kita puasa serentak dengan seluruh umat Islam keliling kita atau sekurang-kurangnya bagi orang yang tinggal dinegara bukan Islam kita tahu ada umat Islam sedang puasa sama.

Antara perkara yang menghalang kita untuk mendapat manfaat puasa sepenuhnya juga adalah budaya sekeliling puasa dimana pada bulan puasalah semakin ramai menumpukan perhatian kepada makanan dan ahli keluarga kita meminta masakkan istimewa untuk berbuka sedangkan kita sedang fikirkan untuk tahun ini kita nakkan puasa yang memaksimakan manfaat dari segi fisikal , mental, emosi dan spiritual.

Posting ini saya fokuskan aspek detox dan memaksimakan fat loss ( serta toxin removal ) dengan mengekalkan kekuatan otot.

Semasa berpuasa, mandi awal pagi dan pastikan kita mandi dengan membuat scrubbing sekali serta urut otot otot kita untuk mengoptimakan pengaliran darah dan buang daki ( kulit mati ) kita. Ini adalah supaya kulit kita, sebuah organ detox badan kita akan berada dalam keadaan paling optima untuk menerima bahan detox . Bila ada daki tebal, maka kulit kita tak dapat keluarkan bahan buangan melalui sel kulit yang mati .

Jangan banyak tidur kecuali sekejap sebelum zohor dan tumpukan perhatian kepada kerja dan juga ibadah wajib dan sunnah. Elak dari bersembang kosong tapi elok juga bersembang mengeratkan sialurrahim dan elok juga memberi ilmu yang manfaat atau sampaikan berita yang mengandungi teladan.

Puasa dari berita sensasi dari facebook serta gambar gambah terlarang dan juga umpatan. Jangan buat dan jangan dengar !
Di sebelah petang, selain dari menyediakan juadah berbuka dengan teliti, buatlah senaman ringan, terutama yang berbentuk weight training .
 Boleh beli dumbell kecil dan buat lunges sambil berjalan ke depan , ke belakang dan ke sisi. Waktu senaman hanya 20 minit tapi nak buat lebih pun boleh. Elok jangan bersenam pada waktu pagi sebab kita tidak boleh minum dan mungkin berlaku dehydration tapi pada waktu petang, kita akan berbuka sejurus kemudian dan mengeluarkan peluh akan juga mengeluarkan toksin melalui peluh . Bila kita riadhah begini disamping puasa kita, muscle mass atau kepadatan otot akan kekal atau terbina lagi, air intracelullar tidak akan kurang dan lemak akan kurang 

 Ini berdasarkan maklumbalas yang dibuat oleh Spa Muslimah atas beberapa pelanggannya yang melakukan senaman semasa puasa dengan mengamalkan makanan yang mengoptimakan kesan detox puasa.

Disebaliknya , bagi yang tidak bersenam, water loss adalah ketara disamping fat loss dan kekurangan muscle mass. Ini bererti tubuh badan menjadi lemah dan selepas Raya , terus naik balik seperti sebelum puasa!

Apa pula kalau sudah memang kurus ? Masih elok bersenam supaya tidak kehilangan muscle mass !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s