Menangani Stress dari sudut pandangan kerohanian:

Saya melihat gelagat pesakit yang berada didepan saya. Dia bercakap tanpa berhenti . Matanya terkelip kelip, tangannya mengigil dan suaranya cemas. Saya membenarkannya bercakap sehingga dia terdiam.Setelah pesakit saya Zubir terdiam barulah saya dengan perlahan dan dengan jelas memberi keterangan.

“Zubir, saya tahu awak ingin sembuh , awak tak mahu sakit dan awak tak mahu prestasi kerja yang makin menurun , awak juga tidak mahu berjaga malam sebab mata tak mahu lelap.Saya minta anda berjumpa saya pada waktu petang untuk kita dapat merancangkan sesuatu rawatan untuk menyembuhkan penyakit anda. Penyakit anda saya tidak dapat merawatnya dengan beberapa biji pil . Saya perlu penglibatan anda dan juga kerjasama anda untuk merawat penyakti anda ini.”

Zubir adalah salah seorang dari pesakit saya yang mengidap penyakit disebabkan wataknya yang terlalu sensitif kepada alam sekililing . Zubir juga mudah cemas dan juga mudah gelabah. Dengan perasaan harga diri yang rendah , Zubir tidak bekerja sebaik yang dia boleh . Malahan Zubir yang pernah suatu ketika seorang murid yang cemerlang merasakan dia gagal untuk mencapai sebaik yang dia boleh capai dari segi akademik semata-mata sebab wataknya yang mudah gelabah dan cepat risau dan tidak mempunyai daya tahan untuk menghadapi tekananan hidup yang kita kira adalah asam garam kehidupan semua manusia.

Zubur sekarang tidak seperti Zubir yang saya temui buat pertama kali lebih setahun dahulu. Dia sekarang sudah naik pangkat, mendapat kepercayaan majikan , seorang pekerja yang tekun dan berkeyakinan diri memilikki jiwa yang tenang lagi ceria.

Apakah yang telah membawa perubahan yang begitu ketara?

Dalam sessi-sessi rawatan dengan Zubir , saya membenarkannya luahkan segala yang merisaukannya dan setelah puas Zubur luahkan , saya bincang dengannya satu persatu sikap sikap yang mendatangkan masaalah baginya dan mencadangkan perubahan sikap dengan cara latihan , doa dan zikr.

Antara sikap Zubir yang mendatangkan stress adalah berikut:

1.Risaukan perkara yang belum berlaku. Jika dia mulakan kerja, dia takut kerja tak boleh siap mengikut jadual. Kalau dia buat satu kerja, dia fikirkan tentang kerja lain yang belum di mulakan.

2. Sering memikirkan perkara-perkara yang berlaku pada masa silam, sering sakit hati terhadap individu-individu yang pada fikirannya telah melakukan yang tak baik terhadapnya.Setiap kali dia teringat, dia akan rasa sedih , dan sakit hati .

3.Zubir sering tidak memberi tumpuan kepada tugas yang dilakukan sebab dihantui perasaan tidak mampu membuat kerja secara menyeluruh .

4. Bila berhadapan dengan manusia lain , seribu satu perasaan menghantui jiwanya dari perasaan tidak yakin, kepada takut, kepada risau dan lain-lain lagi. Ini adalah kerana pada pandangannnya setiap manusia ada niat jahat terhadapnya dan dia harus berwaspada.
Setelah mengetahui keadaan jiwa Zubir maka inilah penawar yang telah diberikan kepada Zubir sebagai preskripsi nya .

1. Doa nabi Muhammad SAW yang berbunyi; Allahuma inni a’uzubika minal hammi wal hazan meminta Allah SWT melindungi kita dari risau tentang perkara yang akan datang dan juga menyesalkan perkara yang sudah berlalu. Kita perlu menghadirkan hati kepada tugas yang sedang dijalankan supaya tumpuan kita terhadapa apa yang sedang kita lakukan. Sebelum kita mulakan tugasan kita juga perlu merancang supaya kita tahu bila masa kita akan lakukan kerja seterusnya. Mudah-mudahan perancangan yang realistik dan rapi akan menghindarkan kita dari risaukan perkara yang belum kita lakukan. Amalkan doa ini setiap hari pada waktu pagi dan petang dan setiap kali kita dapati hati kita sedang memikirkan perkara yang akan datang atau pemikiran kita sedang melayang kepada perkara yang lepas yang kita kesali.

2. Kita perlu faham bahawa Allah swt akan meringankan dan mempermudahkan segala yang kita lakukan jika kita berserah kepada Allah SWT.Perasaan rendah harga diri timbul bila kita rasakan diri kita ini seorang manusia kerdil yang bertanggung jawab sendiri atas apa yang nak dilakukan. Disebaliknya jika kita faham bahawa segala sesuatu adalah di tangan Allah SWT maka pergantungan kepada Allah SWT meringankan kesemua tugas dan tanggung jawab kita. Nabi Musa Alaihisalam semasa beliau hendak berdepan dengan Firaun telah berdoa ” Rabishruhli Sadri, Wayasirli Amri” Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan permudahkanlah urusankanku. Mungkin kita tidak mempunyai tugas yang begitu sukar tetapi apa kata doa ini juga menjadi doa kita dan kita yakin pertolongan Allah akan menolong kita selesaikan tugas yang hendak kita lakukan maka tidak ada tugas yang terlalu berat, serta tidak perlu pada kurang keyakinan sebab yang meringankan , mencemerlangkan adalah pertolongan dari Allah SWT. Allhamduillah adalah ucapan kita setiap kali kita mampu menjalankan tugas dengan baik dan jika tidak maka lihatlah dimana yang kita kurang berserah kepada Allah SWT dan yakinilah bahawa tekad kita untuk terus membaikki prestasi akan berhasil kelak menjadikan kita manusia yang lebih cemerlang.

3.Memanglah manusia sekeliling kita kadangkala kasar, kadangkala ada sifat dengki dan khianat namun demikian , jika kita baik sangka dengan manusia , dan setiap kali kita pandang sesiapa , kita tumpukan perhatian kita kepada kebaikkan yang ada padannya, insya allah inilah yang akan terserlah dan bukan sifat negatif yang ada pada nya. Untuk menimbulkan baik sangka antara manusia , sentiasalah doakan rakan pehabat kita, majikan kita, pelanggan kita dan lebih lagi ahli keluarga kita. Hati-hati bila setiap kali kita kenangkan seorang yang kita ingat adalah sifat jelek yang ada padanya. Ini akan menimbulkan rasa jelek dan tidak enak pada diri kita dan akan menimbulkan sikat aggresif kita bila kita bermuamalah dengan nya. Disebaliknya jika kita bayangkan individu itu dengan keadaan yang paling baik yang mungkin dan sering mengucapkan sejahtera keatasnya dan sering doakan supaya dia menjadi manusia yang positif, kita akan berlembut terhadapnya dan apa-apa ketidaktenteraman yang kita rasa bila berhadapan dan bermuamalah dengannya akan hilang.

Begitlah beberapa preskripsi yang telah diberikan kepada Zubir yang mampu mengubahkan Zubir dari seorang perisau yang kurang keyakinan diri serta berprestasi rendah dalam kerjayanya kepada seorang yang cemerlang dan tenang .

Sebagai rumusan perubahan sikap adalah :

* Dari seorang yang fikirkan dirinya berkuasa atas diri sendiri kepada manusia yang sentiasa bergantung kepada Allah.
* Dari seorang manusia yang sering memikirkan perkara negatif yang mungkin berlaku atau perkara negatif yang sudah berlalu kepada seorang manusia yang hadir hatinya kepada tugasan atau perkara yang ada didepan mata.
* Dari seorang yang sering berburuk sangka terhadapa manusia kepada seorang yang berbaik sangka terhadap manusia

Disclaimer: Nama dan butir pesakit tidak merujuk kepada mana-mana pesakit saya.
Watak pesakit ini adalah gabungan pesakit yang saya pernah jumpa dan kesembuhan yang disebut disini pernah dihasilkan dengan cara yang saya sebut tetapi ia tidak merujuk kepada mana-mana pesakit sekarang . Tujuan penulisan adalah untuk memberi fahaman tentang penyakit emosi yang disebut disini.

Leave a comment