Celoteh Ramadhan bahagian 4 

Celoteh Ramadhan bahagian 4
Proses detox puasa

Puasa akan keluarkan toksin dari dalam sel, terutama sel lemak . Semasa kita tidak puasa, diperingkat sel, badan kita akan cuba keluarkan kesemua kimia dan bahan perkumuhan sel dari dalam sel balik ke darah. Dari darah, bahan buangan dan kimia yang tidak diperlukan di keluarkan dari badan melalui air kencing, peluh, wap nafas dan juga berak melalui empedu. Toksin yang tidak berjaya dikeluarkan dari dalam badan dimasukkan kedalam sel lemak.
Apabila kita berpuasa, bila bekalan karbohidrat sudah habis digunakan serta ‘glycogen’ digunakan, lemak akan mula dibakar untuk jadikan tenaga . Proses ini akan berlaku lebih baik jika semasa puasa kita banyak gunakan tenaga fisikal atau kita bersenam.
Kajian menunjukkan hormon endorphin akan mula meningkat dalam darah semasa puasa dan orang yang puasa akan mengalami perasaan postif dan segar dengan syarat semasa selepas berbuka kita makan cara seimbang makanan yang bersih dari toksin, senang hazam serta mengandungi khasiat secukupnya.
Air juga perlulah yang bersih, bebas dari kimia, mengandungi zat galian yang selalunya ada dalam air mineral dari sumber yang baik. Air RO dan air suling tidak mengandungi zat galian. 
Ginjal ( kidney) amat efisyen mengimbangi kandungan air dalam badan ( intracellular) serta kandungan zat galian sel seperti natrium dan kalium . Zat galian ini akan keluar dari badan melalui peluh maka makanan berbuka perlu mengandungi zat galian dan protein serta karbohidrat kompleks serta lemak.
Sebagai rumusan 
Makanan untuk berbuka perlu seimbang dengan protin, karbohidrat, lemak, zat galian serta vitamin asli dan air kena cukup . Adalah amat ditekankan bahawa memakan makanan berkimia, berproses, tercemar semasa berbuka mengurangkan khasiat puasa dan apa pula jika kita lakukan dengan sengaja? Apa erti halalan toyiban? Cukupkah halalan toyiban jika kita memakan daging yang disembelih dan juga tidak memakan babi ? Apa pula jika kita makan daging yang sudah disembelih tetapi sudah melalui proses pembusukkan atau daging dicemari kimia sedangkan kita ketahuinya dan kita berikan pula makanan itu kepada ahli keluarga kita ? Maksud saya : daging tak fresh, daging penuh kimia seperti sosej dan burger .

Mungkin saya tidak ada kepakaran untuk huraikan akibatnya diakhirat namun didunia ini jika kita memakan makanan tersebut pada waktu berbuka, kesannya kita akan dapat secara tunai!

#suriyapuasa
Posting ini boleh dishare dengan credit ke Dato’ Dr Suriyakhatun Osman

Medical Doctor, Medical Homeopath, Life Coach and Energy Healer

tel 0105439157 – untuk temujanji.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s